מידע שלא ישן

אנחנו,צרכני הטכנולוגיה, התמסרנו למכשירים אלקטרוניים באופן טוטאלי! ולפי כל התחזיות, השימוש במכשירים הטכנולוגיים רק יגדל עם השנים הבאות כאשר יותר אנשים מנהלים את שגרת יומם באמצעותם.

בעולם המודרני, צריכת המידע מגיעה ברובה מהאינטרנט, אנחנו מתקשרים באמצעות רשתות חברתיות ומכשירי הטלפון, מבצעים חישובים מסובכים באמצעות מכשרי קצה בעלי כוח חישוב חזק, נוסעים ממקום למקום בהזמנת מוניות דרך אפליקציות ? שלא לדבר על הכרויות חדשות בעזרת אפליקציות שידוכים. הכל כאן ועכשיו בלחיצת כפתור!

הנגישות המדהימה לשירותים בהחלט משפרת את חיינו ומשנה את ההתנהגות שלנו כחברה. האינטרנט פרץ דרך להעברת מידע המאופיין בכמות, במהירות ובמגוון. ישנם מקטרגים אשר טוענים שהאנושות איבדה את הרומנטיקה ושוחקת את קשרי החברות, שלא לדבר על החשש מאגירת המידע על ידי ענקיות טכנולוגיה בעזרת השיפורים הטכנולוגיים.

כותב שורות אלו אינו מסכים לגמרי אך לגמרי מבין את החשש.

התבוננות קצרה על עובדות של שימוש בנתונים בהחלט יכול לגרום לכל אחד להרים גבה:

  1. לטינדר יש מעל 100 מליון משתמשים אשר ביום מבלים בממוצע 35 דקות ויוצרים כ-26 מליון התאמות
  2. קהילת האינטרנט מונה כ4.2 טרליון משתמשים אשר מהווים כ-55% מכלל האנושות
  3. נפח המידע מתפוצץ, כאשר בשנתיים האחרונות ייצרונו יותר מידע מאשר כל ייצרנו בכל ההיסטוריה של המין האנושי
  4. כמות הנתונים שייצרו עד היום מסתכמים ל 4.4 זטהבייטים או 44 טריליון ג'יגהבייטים
  5. עוצמת החיבור שלנו לרשת משמש ענקיות טכנולוגיה:
    • יוטיוב "מקרינה" כ4.14 מליון סרטונים כל דקה!
    • גוגל עונה על 40,000 שאלות כל שנייה
    • קהילת פייסבוק מונה כ-1.74 ביליון משתמשים השולחים בממוצע 31.25 מיליון הודעות כל דקה
  6. תוך חמש שנים יהיו לנו בעולם יותר מ-50 ביליון סמארטפונים אשר מצויידים בסנסורים המוכנים לאגור, לנתח ולשתף כל סוג של מידע.
  7. והכי מפתיע! ברגע נתון זה, פחות מ-0.5% מכל המידע בעולם אי פעם נותח או נעשה בו שימוש!!!

הנפח העצום של המידע משנה את חוקי המשחק, אנחנו רואים מעבר של אחסון מידע משרתים ייעודיים לצורות אחסון ועיבוד נתונים בענן (Cloud storage and Cloud computing) ואחסון מבוזר ? כאשר בשנת 2020 לפחות שליש מכל כמות המידע תעבור דרך הענן.

חברות  ענק מחבקות את קצב גידול הנתונים המשוגע הזה ומשתמשות בו כנכס אסטרטגי. רק כדי לסבר את האוזן, בשביל חברת פורצ'ן 1000 ממוצעת, 10% גידול בנגישות המידע יכולה לגרום לגידול נוסף של 65 מליון דולר ברווח הנקי.

למרבה המזל, העולם החדש אינו שייך רק לעשירים ומאפשר גם לעסקים קטנים ובינוניים לקחת חלק בהפיכה ולהפוך לארגון לומד אשר לוקח החלטות המגובות בנתונים מדויקים המתעדכנים בזמן אמת.

ענקיות הטכנולוגיה כמו Microsoft, Amazon ו-IBM עובדות במלוא המרץ כדי להקים סביבות ושירותים אשר הופכים צריכת נתונים לנוחה וזולה.

לדוגמא, Microsoft מפתחת את Azure – פורטל ענני, אשר מהווה חממה לרכישת כל מרכיב ושירות אשר קשור בניהול מידע. בפורטל תוכלו לרכוש (יחסית בזול) רכיבים לאחסון, עיבוד וניתוח מידע וכמובן ששרותים נוספים כמו Machine Learning  ו- בינה מלאכותית (Artificial Intelligence)  זמינים לקהילת המשתמשים.

הפורטלים העננים נמצאים בקדמת הטכנולוגיה מכיוון שהם מתאימים לכל סוג לקוח, לקוחות בעלי כמויות קטנות יחסית של מידע יכולים לרכוש שטח אחסון קטן ובמקרה הצורך לשדרג את כמות האחסון בקליק.

אך עליה וקוץ בה, כמות רבה של המידע לפעמים יכולה לתעתע ולהסיט אותנו מהמטרה. כלים של ניתוחי מידע יכולים לעזור לנו להגדיר לוגיקה עסקית שבה נוכל להשתמש במדדים כמצפן אשר מנווט אותנו בדרכנו אל המטרה ? מטרת הכלים היא לזקק את כמויות הנתונים למידע שמיש המעצים אותנו.

כלים לחקר נתונים וויזואליזציות כמו Power BI, Qlik and Tableau מאפשרים למשתמשים להוציא את התבן מן המוץ ועושים סדר בערימת השחת, להלן דוגמאות למקרים אשר כלים אלו תומכים בקבלת ההחלטות:

אנשי השיווק משתמשים בכריית מידע כדי להבין יותר טוב את ההתנהגות והעדפות של הצרכנים שלהם. כיום, בשונה מהעבר, איסוף נתוני הלקוח אינם מתבצעים רק בנקודת המכירה, הנתונים נאגרים מהרשתות החברתיות, תוצאות החיפוש בחנות המקוונת ואפילו באמצעות סנסורים אשר מאפשרים להבין את ההתנהגות הכוללת של הצרכן וצרכיו ? החברות מקשיבות Social listening)) לצורכי הלקוחות ומשפרות את המוצרים והשירותים בהתאם.

מנהלי שרשרת אספקה משפרים תהליכים עסקיים באמצעות תחזית מכירות אשר נבנית מביצועי מכירות קודמים, מידע מרשתות חברתיות ותוצאות חיפוש בגוגל כאשר הצלבת הנתונים עם תחזיות מזג אוויר וטרנדיים עונתיים מאפשרים הזמנת המלאי בזמן ובכך חוסכים בעלויות של החזקת מלאי עודף.

טכנולוגיות פורצות דרך בתחום הבינה המלאכותית (AI) כגוןWATSON  לבית IBM עוזרות בחקר הסרטן. תודות לכוח חישוב חזקת אנו יכולים למפות רצף דנ"א בדקות בודדות ובכך מאפשרים הבנה טובה יותר של דפוסי המחלה. חברות כמו ג'ונסון אנד ג'ונסון לומדות רצפים גנטיים על מנת לטרפד (disease interception) מחלות לפני שהן מתפרצות אצל נשאים הפוטנציאליים.

אלו הן רק חלק מהדוגמאות הרבות של שימוש בביג דאטה (BIG DATA) שכבר היום משפר את חיינו בכל תחום אפשרי.

כמו בכל דבר טוב, תמיד ישנם אנשים שידעו לנצל זאת לרעה. אין ספק שהשיפורים טכנולוגיים דוחפים לקדמה, אך אם זאת, ישנם דגלים אדומים לשימוש נבזי בנתונים.. האחרונה שבהן היא פרשיית קיימבריג' אנאליטיקס אשר השתמשה בנתונים מפייסבוק כדי לטרגט משתמשים ללכת ולהצביע לנשיא טראמפ. סוגיה זאת הכריחה את מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, להודות לפני הקונגרס האמריקאי שפייסבוק כשלה בהגנת הפרטיות של לקוחותיה.

חברות גדולות וסוכנויות ממשלתיות אוספות נתונים אישיים עלינו. חברות כדוגמת Equifax אשר נפלו קורבן לפריצות נתונים (Data Breaches) אשר בהן נתונים עלינו נגנבו ונמכרו למרבה במחיר מגביר את הקריאות להתערבותם של גורמים חיצוניים לפקח על סוגי המידע שהחברות שומרות עלינו uועל צורת האבטוח שלו.

אבל מה קורה כאשר החברות הגדולות בעצמן עושות שימוש מפוקפק בנתונים אשר אנחנו עצמנו אישרנו להן לאסוף עלינו?

איסוף הנתונים מאפשר לחברות ללמוד על המציאות שבה הצרכנים חיים ובכך ללמוד על הקבצות אוכלוסייה באמצעות כלים סטטיסטיים. הכוח זה מאפשר לחברות יכולת להכיר אותנו יותר טוב משאנחנו מכירים את עצמנו. מקרה מפורסם של חברת הקמעונאות TARGET דוגמה טובה לכך.

טרגט מבצעת ניתוח סל מוצר (Basket Analysis) על מנת למצוא פרופילים של לקוחות אליהם ישלחו קופונים עם מוצרים שמותאמים להם בסבירות גבוה. אחת התצפיות (צרכנית) אשר נפלה תחת קטגוריית הנשים בהריון, היא ילדה בת 15. אביה של המתבגרת נרגז שבתו הקטנה מקבלת קופונים לטיטולים ובקבוקים לתינוקות (מוזר שקטינה תקבל כאלו קופונים). אולם, בדיקת הריון פשוטה גילתה לאבא, מה שהאנליסטים של טרגט כבר ידעו, הבת שלו הייתה בהריון.

למרות החשש מחוסר פרטיות בעולם שכולו פתוח והמידע האישי חשוף לכל דורש, העולם צועד בכיוון של אינטרנט של דברים (IOT) ויותר נתונים עלינו נאגרים ומנותחים.

פעם מישהו אמר לי שעתיד כבר כאן אבל הוא לא נמצא בכל מקום, מבט לסן פרנסיסקו מוכיח שהמציאות המדומה של שימושיים מעשיים בביג דאטה אינה כל כך מדומה. גוגל יודעים להפעיל רכבים אוטונומיים המשייטים ברחובות הקמפוס של גוגל, פייסבוק מפעילה פיילוט של מערכת (Voice Recognition) שיודעת להזמין תורים למסעדות וספרים ללא התערבותם של בני אנוש וכמובן שבתי השקעות מפתחים אלגוריתמים לקנייה ומכירה של מניות בזמן אמת (Algotrading).

המגמה הזאת מתפשטת לכל נקודה בעולם והשקעות רבות מממנות פרויקטים כמוLoon וInternet.org אשר חרטו על דגלם לחבר מדינות מתפתחות לאינטרנט.

אנחנו יכולים לאהוב את זה ויכולים גם שלא אבל המציאות היא שהעולם הדיגיטלי רק יצבור תאוצה ויגדל בקצב אקספוננציאלי. לנו נותר רק להסתגל.

איסוף הנתונים אינו נעצר אף פעם ובתקווה, יצור לנו עולם טוב יותר.

תגובות